Ako sledovať ekonomiku podniku

17.08.2024

V tomto článku sa dozviete, prečo je dôležité sledovať ekonomiku podniku a ako vám tieto informácie môžu pomôcť robiť lepšie rozhodnutia, ktoré povedú k udržateľnému rastu a zvýšeniu hodnoty vašej firmy. Prečítajte si ďalej, aby ste zistili, ako premeniť údaje na zisk a ako efektívne riadiť svoje podnikanie v dnešnom rýchlo sa meniacom svete.

Podniky v HORECA sektore a ich ekonomika

Podniky v HORECA sektore predstavujú špecifickú kategóriu, kde je stanovenie ekonomického stavu zložitejšie. Na ekonomiku vplýva množstvo ukazovateľov, ktoré ovplyvňujú celkový výsledok. Pri týchto podnikoch nestačí len sledovať pomer nákladov a tržieb. Treba zohľadniť celé spektrum premenných, ktoré vo výsledku určujú, ako sa podniku darí.

Prečo sledovať ekonomiku na dennej báze?

Pre sledovanie komplexného ekonomického stavu podniku je kľúčové zamerať sa na čísla na dennej báze. Nestačí sledovať mesačné výkazy a podľa nich smerovať stratégie rozvoja. Podnik treba monitorovať na dennej báze. Mať prehľad o podiele nákladov na tržbách jednotlivých jedál (FC%) nie je výsadou, ale samozrejmosťou.

A čo s jedlami, ktoré sa z ponuky denného menu nepredajú? Kde sa ráta ich náklad, ak neprispievajú k zvýšeniu tržieb? Taktiež pri ubytovaní, kto zohľadní náklad na energie v izbe, ktorá ostala neobsadená, avšak vykuruje sa aj napriek tomu? Máte podchytené vo vašich ekonomických výsledkoch aj tieto náklady vo forme strát?

Každá sekcia by mala mať vlastnú ekonomickú evidenciu

Keď sme už pri ubytovacích službách s ponukou stravovania, nie je dobré miešať jablká s hruškami. Každá sekcia v podniku by mala mať vlastnú ekonomickú evidenciu a vykazovať svoj ekonomický stav samostatne. Len tak vieme robiť cielené cenové ponuky a stratégie rozvoja, ak poznáme detailný stav každej sekcie.

Často krát sa stáva, že jednotlivé sekcie sa navzájom finančne dotujú, a pri tom vedenie o tom ani nevie, keďže nemá túto skutočnosť evidovanú v číslach. Jednotnou hodnotou nákladov a tržieb za celú budovu, kde sídli viac sekcií (reštaurácia, wellness, bar, ubytovanie), nie je možné určiť, či sa podniku darí alebo nie. Nevieme, ktorá časť má najnižšie náklady a vyššie tržby a ťahá ostatné úseky a ktorá naopak zhoršuje celkové ekonomické ukazovatele.

Detailný prehľad o ekonomike podniku

Pri rozdelení nákladov a tržieb je potrebné definovať, ktoré hodnoty patria ktorým sekciám a tam ich aj zaradiť. Taktiež pri detailnom prehľade o ekonomike podniku musíme mať prehľad o všetkých nákladoch. Každý cent vieme, kam smeruje a akú pridanú hodnotu prináša. Nemíňajme zbytočne tam, kde to neprináša úžitok, a naopak investujme tam, kde sa to oplatí. Tento základný vzorec pozná snáď nejeden manažér.

Efektívne riadenie nákladov

Nevarte jedlá, ktorých reálna predajná cena je vysoká, a pre podporu predaja musíte ich cenu znížiť na polovicu. K takýmto predajným taktikám sa prikláňajú tí, ktorí si nevedome razia cestu do záhuby. Ak je FC% pri jedlách vysoké, neznižujte cenu, ale náklady. Konzultujte s dodávateľmi, vyjednávajte s obchodnými reťazcami a získajte nižšie ceny, čím prispejete k nižším nákladom.

Čísla ako kľúčový determinant ekonomického stavu

Čísla sú jasným determinantom ekonomického stavu, čísla predstavujú fakty. Tieto čísla je potrebné poznať, vedieť ich správne interpretovať a na ich základe vyvodiť správne rozhodnutia pre rozvoj podniku.

Spoločnosť Ziggi a Steve vám pomocou našich analytických ekonomických tabuliek umožní presne definovať náklady, rozdeliť ich do jednotlivých sekcií a získať prehľad o vašom podniku, jeho častiach a vnútropodnikových väzbách. Objavte ekonomiku svojho podniku s našimi tabuľkami a optimalizujte svoje podnikanie.